31 December 2010

Menjelang 2011....

Menjelang 2011…..apa yang difikirkan.

1) AZAM
Semua orang mempunyai ‘tendency’ untuk memperbaharui azam atau menetapkan azam baru menjelang tahun baru Islam dan tahun baru Masihi. Kemudian berusaha untuk mencapainya dan merealisasikannya. Tercapai atau tidak itu perkara kedua, yang penting adalah usaha dan tidak gentar pada cabaran.

2) UMUR MENINGKAT SETAPAK LAGI

Lagi…sudah tentu umur bakal meningkat setapak lagi, menginjak ke usia tua. Dan ia tidak pernah menunggu atau berpaling buat kali kedua. Itu sudah sunnatullah, kita hanya boleh memandang dan menuju ke hadapan, tidak sama sekali ke belakang. Tidak ada lansung istilah ‘reverse’ semudah kereta.


3) BUDGET & SAVING
Setiap masa kena ‘budget’…’cut’ sana ‘cut’ sini….dengan harapan ‘at least’ dapat menabung untuk masa depan, bayar takaful, tidak bebankan ‘parent’ (kalau masih belum bekerja), bayar ansuran, masuk tabung haji supaya dapat cepat naik haji.

4) TRAVELLING
Ini pun kena ada juga….’travel’ ke mana-mana sahaja yang mampu untuk melihat dunia sekililing, luaskan pemandangan, rancakkan pemikiran, janakan idea, sebarkan ‘travelog’. Moga-moga bermanfaat untuk ummah.

5) PENGAJIAN
Itulah…yang masih belajar lagi, pengajian harus diteruskan dengan jaya dan cemerlangnya. Dengan target dan sasarannya. Atau yang bakal menyambung kembali pengajian. Mudah-mudahan dipermudahkan jalan oleh Allah dalam perjuangan menuntut ilmu ini.

6) PEKERJAAN

Lagi pekerjaan…tahniah buat yang sudah bekerja dan mendapat sumber yang halal kerna dimurahkan rezeki oleh Allah dan yang bakal ‘graduate’, mudah-mudahan mendapat pekerjaan yang baik dan berkat di tahun 2011.

Selamatlah semua buat kalian dan saya menjelang 2011. Mudah-mudahan semakin menuju ke hadapan, semakin matang kita, semakin banyak amalan, semakin ikhlas hati kita, semakin bersyukurnya kita atas NIKMAT ALLAH yang tak terhingga dan semakin bersedianya kita untuk menemui kematian….WAHAI BAKAL-BAKAL JENAZAH!. Kalian dan saya menuju titik noktah di kehidupan dunia bertemu ILAHI

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails