24 April 2011

Sebagai manusia...aku sayang padamu!



Sebagai manusia… aku sayang padamu!

“Sebagai manusia, aku sayang padamu” (Sunan, n.d)

kata-kata keramat lelaki berduka dari Tanah Rencong, Acheh.

Tetralogi Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Cinta Sufi, Lagenda minda ciptaan novellis thriller terkenal Ramlee Awang Murshid, Laksamana Sunan.

Sebagai manusia…aku sayang padamu. Itulah kata-kata keramat Laksamana Sunan yang selalu diungkapkan oleh beliau kepada kawan dan lawannya. Bagi lawannya akan ditawarkan terlebih dahulu dengan tawaran ‘Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah, Muhamad itu Pesuruh Allah’. Dengan membawa misi dakwah dan misi penyatuan dengan lafaz syahadataini di mana sahaja beliau berada dan dengan siapa sahaja beliau depani.


Daripada novel-novel yang diperhalusi ini, banyak pengajaran yang tertonjol untuk muhasabah diri. Terdetik dihati sejauh manakah cinta kita sesama insan yang melambangkan iman kita.


“Tidak sempurna iman seseorang itu hinggalah dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.”


Daripada an-Nu’man bin Basyir katanya Rasulullah berkata,


“Perumpamaan kaum mukminin dalam hal sayang-menyayangi, saling kasih-mengasihi dan saling berlemah-lembut itu ibarat satu badan. Apabila salah satu anggota badan berasa sakit, tentu seluruh badan merasai sakit. Kerana kesakitan itu, manusia berjaga, tidak tidur serta berasa panas.” (Muttafaq ‘alaih)


Sabda Rasullullah s.a.w lagi,


“Sayangilah apa yang ada di muka bumi, nescaya kamu akan disayangi oleh mereka yang berada di langit.”


Jelas sekali apa yang telah disabdakan oleh Junjungan besar nabi kita Muhammad s.a.w, patutnya dipegang kemas, dipasakkan di hati dan diaplikasikan dalam kehidupan.


Ternyata tanpa kasih sayang, manusia tidak mampu untuk hidup dengan sempurna. Sebuah kehidupan yang sempurna memerlukan kasih sayang, tanpa kasih sayang yang cukup, manusia akan mati. Walaupun bukan 'mati jasad'nya, tapi 'mati hati'nya.



Berapa ramai anak-anak yang terbuang dan terbiar tanpa kasih sayang, berapa ramai ibu-bapa yang tersisih tanpa perhatian daripada anak-anak. Berapa ramai remaja yang melata di luar sana dek 'merajuk' kerna fikirkan diri tiada sapa yang peduli mahupun sayang. Berapa ramai mereka yang dirawat di wad-wad sakit mental dan bawah perhatian psychiatrist, dek tertekan lantas menderita masalah kejiwaan kerna kurang kasih sayang dan fikirkan diri sudah tiada siapa yang sayang.



Kerna semua orang mengejar dunia 'ingin mengejar kemajuan dan nama' katanya, semua orang pentingkan diri sendiri, abaikan hal-hal agama, abaikan kasih sayang. Hidup penuh dengan nilai-nilai materialistik. Biarkan jiwa itu kosong, kosong seperti gelas yang kosong. Hanya semata-mata jasad yang melata. Punya 'auto immune yang rendah'. Tidak mustahillah mudah dijangkiti penyakit kejiwaan dan gagal mengawal diri. Lantas kehidupan merana.

Mencintai Allah dan Mencintai sesama Manusia


“Dia mencintai mereka, dan mereka pun mencintaiNya” Al Maidah: 54

Allah mencintai manusia, manusia mencintai Allah. Cinta akan memupuk, meluruskan, meluhurkan dan menumbuhkan mereka menjadi insan sempurna.

Cintailah sesama kita dan mencintai Allah. Kerna Allah mencintai kita sampaikan tidak pernah henti walau sepicing pun memerhatikan kita.

“Dan dia bersamamu di mana sahaja kamu berada” al-Hadid: 4

Maka dengan mendalamnya cinta kepada Allah, merebaknya cinta kepada Agama, tersuburnya kasih sayang sesama manusia, tersebarlah keamanan seluruh pelosok sarwajagat, terhindarnya fitnah. Berbahgialah kehidupan di dunia dan akhirat jua.


Ayuh jadi duta kasih sayang untuk sekelian alam

PENULIS; sebagai muhasabah bersama(^.~)


Love Ambassador

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails