22 April 2011

Wajah Cham Kembali Lagi Mengisi Travelog Ini (Siri 3)

Travelog Kingdom of Cambodia (Siri 3)

30/01/11 (Ahad)


Perantau Sungai Mekong


Di pagi hari, di Tanah Cham, hadapan Hotel Mekong…terdamparnya Sungai Mekong yang indah dan sangat terkenal…dihiasi pula dengan senyuman mentari pagi yang seakan-akan malu untuk menjelma dan menyambut kami anak Malaysia sebagai tetamunya. Sedangkan kami di sisi Mekong, sungguh taajub dengan keindahan serimu wahai mentari pagi.


Perantau yang terdampar di sisi Mekong buat hari ke dua perjalanan yang panjang demi satu misi yang besar, berhenti lelah seketika di sini sambil menyedut puas udara Mekong dan menghayati wajahmu yang indah.


Sebelum perjalanan diteruskan ke destinasi misi yang sebenar, sempat saya dan rombongan menikmati sarapan pagi di Hotel Mekong dan merasai kelainan roti Perancis (memandangkan Kemboja pernah dijajah oleh Perancis) yang panjang, dan sangat mengenyangkan. Penambah rasa di sapu dengan perisa sardine, strawberry dan mentega.


Seterusnya kami beramai-ramai mengangkut kembali barang-barang ke dalam lori, check out dari hotel dan meneruskan perjalanan ke Bandar Kg Cham. Di sana kami harus menyelesaikan urusan pembelian barang-barang keperluan program, Photostat borang kaji selidik dan pembelian sim card Kemboja bagi sesiapa yang ingin memilikinya buat seminggu keberadaan di sini.


Perjalanan yang jauh lagi


Pada jam 8.50 pagi (waktu Kemboja), kami meneruskan perjalanan ke Kg Ambil, Krouch Chmar, Kg Cham melalui jalan darat yang memakan masa lebih kurang 2 jam lebih. Selain daripada jalan darat, boleh juga melalui Sungai Mekong (melalui Phum Tria-Stung Trung) dengan menaiki feri yang hanya mengambil masa satu jam setengah berbanding jalan darat.

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails