22 July 2011

Goodreads: Fikah Perubatan

"Apabila aku sakit, DIA yang menyembuhkan penyakitku" ~ Surah as-Syuara':80

"Abi al-Zubair melaporkan daripada Jabir yang Rasulullah berpesan, sesungguhnya untuk setiap penyakit itu ada ubat. Apabila ubat itu serasi dengan penyakit, ia akan sembuh dengan izin Allah." Direkodkan oleh Muslim

Fikah Perubatan, buku karangan Dr. Harmy Bin Mohamed Yusof, Ustaz Shamsul Kamal bin Abdullah, Dr Rosediani Muhamad dab Ustazah Wan Nor Ainon Wan Abdullah. Terbitan PTS Millennia Sdn Bhd dengan kerjasama PAPISMA.

Antara isu yang dibahaskan dalam buku ini ialah; Perubatan Islam, Asas Fikah Perubatan, Hukum Berubat, Bendalir Badan, Aplikasi dan 'Taharah', Perlaksanaan Ibadah Semasa Sakit, Puasa dan Isu-Isu Perubatan Moden.

Selagi ada manusia, selagi itulah ada penyakit. Selagi ada penyakit, selagi itulah ada yang mengubat. Kemudian selagi ada perubatan, selagi itulah fikah perubatan wujud dan berkembang.

Fikah Perubatan menyentuh segenap aspek perubatan dan Islam. Buku ini melihat bukan sahaja pada hukum-hukumnya, malahan melihat teras akidah dalam perubatan dan aturan etika mereka yang terlibat.

Dengan isi yang tuntas dan bernas, Fikah Perubatan bukan hanya menawarkan teori dan pemahaman, malah membimbing kita terus dengan kaedah dan amalan yang sewajarnya. Semoga buku ini dapat menjadi rujukan dan membantu kita menjadi pengamal perubatan dan kesihatan Islam yang membantu ummah.

Bukan sahaja buat pengamal perubatan tetapi khas buat masyarakat Islam yang ingin mendalami fikh perubatan dan mendalami bagaimana cara untuk beribadat ketika sakit tanpa ragu-ragu lagi.



Buat kalian yang berminat untuk memiliki buku ini boleh mendapatkannya di Kedai Buku Online PTS atau melalui wakil PAPISMA. Wallahua'llam.

1 comment:

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails