18 July 2011

NICE 2011

Peserta-peserta NICE bergambar bersama Prof Dr Muhaya dan penganjur program
NICE 2011
NICE (NATIONAL IBNU SINA CONFERENCE & COMMUNITY ENGAGEMENT 2011) telah berlansung di Kem Kijang pada 7-10 Julai 2011. Anjuran Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA) bertemakan Islamist Medicine: From Bench to Bedside
Add caption
Menyedari kepentingan perubatan Islam secara holistic, maka program ini telah dianjurkan dan berlansung dengan jayanya selama 4 hari 3 malam. Selain itu ia memberi kefahaman dan kesedaran kepada bakal graduan pengamal perubatan dan kesihatan berkaitan perubatan Islam, penekanan juga diberikan kepada aspek praktikaliti dalam tugas di alam kerjaya.
Peserta konferen juga telah diberikan pendedahan secara praktikal dalam isu-isu serta masalah di sekitar fikah perubatan. Bengkel serta modul yang telah disediakan dapat melengkapkan peserta dengan asas-asas fiqh perubatan Islam serta kaedah Dakwah dalam bidang perubatan dan kesihatan. Peserta juga telah di bawa ke medan sebenar  iaitu di wad-wad di HUSM dan rumah-rumah pesakit sekitar Dun Kijang dan Panchor bertemu dengan pesakit-pesakit untuk lebih menghayati dan mengamalkan apa yang telah dibengkelkan.
Di dalam konferen ini, antara topic yang dibincangkan adalah:
~Konsep Hospital Islam oleh Dr Najib Mat Pa
~Konsep Perubatan Islam oleh Abu Anas Madani Dr Abdul Basit Abdul Rahman (Pensyarah KIAS, Musyrif Pondok Sungai Durian)
~Promosi Kesihatan sebagai Cabang Dakwah dan Islamist Medicine: From Bench to Bedside oleh Dr Harmy (salah seorang penulis buku Fekah Perubatan)
~Isu Kontemporari oleh Ustaz Fauzi Yusoh (Pensyarah Fakulti Pengajian Kontemporari Islam UNISZA)
~Cabaran Pengamal Perubatan dalam Mengamalkan Islam semasa Bertugags oleh Prof. Madya Dr Rashidi
~Penulisan dan Kajian sebagai Medan Dakwah oleh Dr Irfan
~Role of Muslim Medical Professional & Approach to Dakwah in Healthcare oleh Prof Dr Muhaya Mohamad (Pakar Motivasi dan Consultant Opthalmologist Prince Court Medical Centre)
~Mati Otak: Perspektif Moden dan Islam oleh Dr Wan Nazaruddin (Pakar Anaesthesiology HUSM)
~Forum: Fiqh Dakwah dalam Perubatan dan Kesihatan
~Kepentingan Academia dan Pentadbir Muslim dalam Merealisasikan Hospital Mesra Ibadah oleh Prof Madya Dr Abdul Razak (Pensyarah/ Pakar Perubatan Orthopaedic HUSM)
Program ini juga adalah program tahunan anjuran PAPISMA sebagai medan untuk melahirkan Professional  dan Pengamal Perubatan yang bukan sahaja mahir dalam bidang masing-masing tetapi juga mempunyai kesedaran untuk menggerakkan dakwah melalui profession dan mengembangkan bidang yang diceburi selaras dengan syariat Islam.
Besar harapan daripada pihak PAPISMA dan penganjur program agar program ini boleh menjadi pemangkin kepada peningkatan kefahaman, penghayatan serta pengamalan perubatan Islam di kalangan pengamal perubatan dan kesihatan.
Memetik kata Dr. Syed Abdul Khaliq Syed Abdul Hamid sebagai Pengarah Program “Sungguh! Bidang kesihatan adalah ‘untapped area’ dalam kerja dakwah di Malaysia. Sebahagian besar professional kesihatan memisahkan Islam daripada kesihatan; Islam suku kesihatan suku. Ia perlu diperbetulkan! Islam adalah agama yang bersifat sarwajagat.”
Alhamdulillah, Maha Suci Allah yang telah menjadikan segala sesuatu. Memberikan nikmat Iman dan Islam. Islam agama yang syumul yang tidak pernah terpisah daripada apa-apa bidang yang wujud sekalipun. Cuma kadangkala umat Islam terlalu leka, leka daripada agama sehingga sanggup memisahkan agama daripada bidang yang diceburi dan lupa tanggungjawab sebagai pendakwah dalam menegakkan agama. Islam tidak pernah terasing daripada apa-apa bidang sekalipun. Maka teramat penting untuk semua Pengamal Perubatan dan Kesihatan yang mukmin menyedari akan kepentingan untuk mendalami Islam dan Fekah Perubatan agar kita dapat menjadi pakar rujuk kepada umat Islam yang lain dan mengembangkan ilmu ini demi untuk kepentingan umat Islam.
Akhir kalam daripada penulis, Alhamdulillah Maha Suci Allah kerna memberikan kesempatan dan kesedaran untuk mendalami ilmu-NYA yang teramat luas ini. Semoga sedikit amalan ini mampu memberikan manfaat kepada umat pada masa kini dan masa hadapan.
RESOLUSI NICE 2011

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails