15 July 2011

Malam Nisfu Syaaban

Assalammualaikum wbt.
Sedikit perkongsiaan berkenaan malam nisfu syaaban.

Dari Abi Hurairah ra dari Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya :

"Telah datang Jibril as pada malam Nisfu Syaaban dan dia berkata, Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintu rahmat dibuka, maka berdirilah dan kerjakan sembahyang lalu angkatlah kepalamu dan kedua tanganmu ke langit!" Kata saya (Nabi Muhammad SAW): "Hai Jibril, apakah erti malam ini ?" Dia (Jibril) menjawab: "Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah telah mengampuni orang-orang yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu kecuali ahli sihir, bomoh hitam, orang-orang yang suka permusuhan/pergaduhan, peminum arak, orang-orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang-orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang-orang yang suka mengadu domba (batu api) dan orang-orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni kesalahannya sehingga mereka mahu bertaubat dan tidak akan mengulang lagi atas perbuatannya itu."

Maka pergilah Nabi Muhammad SAW untuk mengerjakan sembahyang serta menangis di dalam sujudnya dengan membaca:

"Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari seksaMu dan murka Mu dan aku tidak menghitung-hitung pujian kepadaMu, sebagaimana Engkau memuji kepadaMu sendiri, maka segala puji bagiMu sehingga Engkau redha." Dipetik dari Kitab Zubdatul Wa'idzin.

Sumber : Malam nisfu syaaban. wallahu'allam.

Boleh juga kalian rujuk di sini Malam Nisfu Syaaban: Antara Keberkatan & Bidaah

Hari nisfu syaaban adalah hari di mana buku amalan catatan kita selama setahun diangkat ke langit dan di ganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama akan dicatat pada buku catatan baru sebaik sahaja masuknya waktu maghrib pada 15 Syaaban (15 Syaaban bermula pada 14 Syaaban sebaik sahaja waktu maghrib).

Justeru itu juga, Ramadhan semakin menghampiri. Adakah kita sudah bersedia untuk menyambut kedatangan Ramadhan dengan festival ibadah? Persoalan buat diri saya jua. Semoga Allah memanjangkan umur kita sehingga ke Ramadhan.

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails