10 May 2009

Sukarnya Menjadi Seorang Ibu.


Ingin menjadi ibu, menimang cahaya mata bukan suatu kerja yang senang! Ini tidak termasuk lagi memberi pendidikan yang terbaik buat anak-anak dan mengajarinya seperti akhlak Rasulullah. Para ibu dan bapa mendepani cabaran yang cukup besar apatah lagi di zaman kebejatan social dan moral melanda umat Islam dan dunia amnya.

Ramai sudah maklumi, tanggungjawab para ibu dan bapa untuk mendidik anak-anak bukan bermula di awal kelahiran lagi, tetapi perlu ditunaikan sebelum kelahiran itu terlaksana lagi.

Kesusahan para ibu yang mengandung bukan hanya setakat perlu membawa anak yang bakal lahir ke mana sahaja si ibu itu melangkah tetapi si ibu juga perlu berhadapan dengan risiko kesihatan yang mungkin terjejas dan ‘appointment-appointment’ di hospital atau klinik masyarakat yang mungkin sebulan sekali kadang-kadang setiap minggu untuk memastikan si ibu sihat dan selamat daripada segala risiko semasa mengandung yang boleh menjejaskan si anak di dalam kandungan.

Apabila si ibu berjaya melahirkan zuriat yang ditunggu-tunggu kemunculannya, maka bertambah lah lagi tanggungjawab si ibu dan bapa. Bermulalah episode baru dalam hidup. Maka anak perlulah diberikan pendidikan rohani dan akhlak yang secukupnya, dijaga kesihatannya dari segi proses tumbesaran yang sempurna dan imunisasi yang perlu di ambil berdasarkan umurnya.

Sudah pasti tidak termampu untuk dinyatakan di sini betapa banyaknya tanggungjawab ibu dan bapanya dalam mendidik dan membesarkan si anak sehinggalah anak itu cukup matang dan menjadi seorang ibu dan bapa pula, begitulah rantaian kehidupan yang telah termaktud.

Sekarang semuanya sudah besar panjang, kerdil rasanya apabila memikirkan apa yang sudah dilakukan buat ibu ! Tidak usah difikirkan untuk membalas segala jasa baik dan pengorbanan mereka, sudah pasti tidak terbalas walaupun dikorbankan seluruh tenaga dan masa kita untuk mereka…fikirkanlah untuk berbuat baik dan taat kepada mereka kerna itulah perintah Allah dan Rasullulah bahkan kepada sesiapa sahaja walaupun bukan keluarga kita…pasti ibu senang dan berbahgia punya zuriat yang mulia jiwanya dan baik akhlaknya yang lahir daripada rahimnya (sejuk perut ibu mengandung).


SELAMAT HARI IBU buat IBUku, IBUmu dan bakal IBU-IBU diluar sana.


"Pagi ni, bila membuka mata, sahabatku mengucapkan Selamat Hari Ibu kepadaku. Aku tidak terkejut kerna aku tahu, aku dan dia juga bakal menjadi ibu"-MONOLOG LUARAN
Klik disini untuk menghayati 'Surat Seorang Ibu'

1 comment:

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails