09 May 2009

Peliknya Wanita Pada Pandangan Lelaki

Peliknya Wanita Pada Pandangan Lelaki…

“Perempuan nie pelik la…!”

Ayat ini la yang pernah saya dengar daripada classmate lelaki , bila bercakap-cakap dengan mereka. Terjah di minda saya, pelik sangat ke perempuan ni?.Tidakkah terlintas di fikiran mereka,pelik itulah tanda keunikan ciptaan Tuhan!

Lelaki dan wanita diciptakan dengan keunikan tersendiri, mereka saling melengkapi. Itu adalah fitrah penciptaan kedua-duanya. Sebagaimana sejarah dalam Al-Quran yang menyaksikan penciptaan Adam a.s. , kemudiannya Hawa diciptakan untuk mengisi kekosongan Adam walaupun saat itu baginda telah dikurnia nikmat yang melimpah-limpah di Syurga tetapi masih lagi merasakan kekurangan. Maka diciptalah Hawa untuk menjadi pelengkap hidup Adam.
Begitulah sejarah moyang kita. Sudah nyata di dalam Kitab suci al-Quran. Kadang-kadang kata-kata kita tanpa disusuli dengan kewarasan minda dan kekurangan penghayatan ilmu.
Saya memahami situasi yang berlaku, lelaki pelik di pandangan wanita, dan wanita pelik di pandangan lelaki. Ini memang berlaku. Lelaki kurang memahami tindak tanduk wanita, wanita kurang memahami habit lelaki. Tapi inilah ciptaan Allah yang Maha Mencipta.

Lelaki dianugerahkan dengan daya imaginasi yang tinggi dan wanita dianugerahkan dengan perasaan yang kuat. Seandainya hendak dihuraikan di sini perbezaan antara lelaki dan wanita, maka sudah tentu tidak terhurai. Bolehlah dilanjutkan pembacaan pada buku bestseller ‘Men from Mars, Women From Venus’ karya John Gray dan banyak lagi buku-buku hasil tangan John Gray lanjutan daripada buku pertama tersebut atau boleh juga meneruskan pembacaan pada buku ‘He and She, A lively Guide to Understanding the Opposite Sex’ garapan Cris Evalt. Buku ini saya tak pasti sambutan orang ramai mengenainya, tetapi saya agak tertarik dengan buku ini berbanding buku John Gray (lain individu lain cita rasanya).
Namun apa yang saya ingin ‘highlight’kan di sini, walau sebesar manapun perbezaan antara lelaki dan wanita, sepelik mana pun pandangan masing-masing terhadap gender yang berlainan, tapi mereka akan disatukan juga melalui ikatan perkahwinan yang sah dan hidup dengan harmoni. Ini buktinya kebesaran ciptaan Ilahi.

Cuma nasihat saya bagi lelaki, berusahalah kalian untuk memahami wanita kerana keunikan wanita, sebegitu rupa Allah ciptakan bukan untuk tujuan lain juga tetapi sesuai dengan peranannya sebagai ibu yang bakal mengandungkan, melahirkan, membesarkan dan mendidik zuriat kalian jua.

Ternyata wanita dianugerahi dengan naluri dan perasaan yang kuat adalah penting untuk mendidik anak dengan penuh belas kasihan. Wanita mudah untuk memahami perasaan orang lain berbanding lelaki dan sesuai dengan sifat penyayang mereka.
Bagi wanita di luar sana pula, jangan la kalian anggap lelaki itu cara fikirnya seperti kalian juga. Lelaki cara fikirnya jauh berbeza daripada wanita. Apa yang penting pada anggapan wanita, tak semestinya turut penting pada pandangan lelaki. Lelaki biasanya kurang peduli bab-bab perasaan, apabila mereka bercakap sesama mereka, cara pertuturan mungkin kasar pada wanita, tapi bagi mereka itu sudah biasa.

Mungkin boleh saya cadangkan di sini buat wanita dan lelaki, elok lah kalian mengenali diri masing-masing sebelum kalian melangkah ke alam perkahwinan. Ini lebih membantu untuk mewujudkan keserasiaan dan memahami pasangan yang berlainan gender. Memahami antara satu sama lain lebih mudah untuk menyemarakkat rasa hormat antara satu sama lain dan membuahkan kebahagiaan. Bahagia hanya datang daripada rasa hormat pada diri dan orang lain.


tidak layak untuk mengulas bab perkahwinan…tapi sebagai perkongsiaan daripada pemahaman dan pembacaan”-insafi diri penulis-


1 comment:

  1. em, rase terpukul je bile bace catatan ni, bukan la saya defensive cuma bg saya ayat 'pelik la perempuan ni' adalah seiring dengan 'x faham lelaki ni'..kite sebenarnye x kan dapat memahami seseorang sepenuhnya, x kire la btp sayang kite padanye, pasti disuatu tempat ada yang kite ibarat langsung x mengenalinya, namun begitu sememangnya fitrah lelaki kurang cenderung kpd perasaan, namun ia bkn lah alasan..akan ku cube perbaiki diri kebaikkan zaujah ku nanti,ameen ya rabb.

    ReplyDelete

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails