16 May 2009

Rakyat + Cukai-Cukai



Ini lanjutan daripada musafir hamba di bumi jelapang pagi. Ingin lanjutkan cerita Ayahanda Mat Isa.

Ayahanda Mat Isa pasti tidak membiarkan masa kami kosong dibiarkan tanpa pengisian. Pagi itu, ketika kami bersantapan pagi, ayahanda sempat membincangkan suatu isu yang berat memerah otak hamba. Ayahanda bercerita berkenaan ekonomi. Pasti pengalaman ayahanda luas berkenaan ini, kerna beliau mesti tahu, beliau seorang pemimpin yang berjiwa rakyat.

Ayahanda hamba bercerita tentang kesusahan rakyat penduduk wilayah. Hamba mengerti rakyat hidup susah, mengabdikan tulang empat kerat mereka untuk menyara keluarga mencari sesuap nasi. Kebanyakan penduduk di situ adalah petani dan penoreh getah. Ayahanda hamba menjadi tempat mereka mengadu biarpun ayahanda sudah tidak lagi pemerintah wilayah itu, ayahanda hanyalah melibatkan diri dalam majlis perbandaran di wilayah itu.

Kata ayahanda, “semua benda atas muka bumi ni, pasti dikenakan cukai, termasuk hasil-hasil pertanian yang diusahakan oleh rakyat jelata, semakin banyak hasil yang dihasilkan oleh rakyat, semakin banyak pungutan cukai yang kedapatan pada kerajaan”

Tambah ayahanda, “kin, kau tau, walau sekecil mana benda tu, apa sahaja yang kita gunakan sehari-hari, semuanya bercukai, tanpa rakyat, kerajaan takkan mendapat pendapatan, kerna rakyat lah yang menggunakan semua itu dan menghasilkan semua itu. ”. Hamba mula mencernakan kenyataan ayahanda.

“Kebanyakan orang tak tau pasal ni, sebab tu lah bila abah berceramah dan ada kesempatan, abah akan ceritakan ini semua, kebanyakan rakyat tidak sedar hak mereka. Rakyat fikir bila kerajaan memberi bantuan, kerajaan membantu mereka, bila masa berkempen, mula la datang bantuan itu dan ini. Padahal itu hak mereka, mereka wajib dapat dan wajib dipulangkan kembali hak mereka, bukan hanya pada masa nak berpilihan raya”. Hujah ayahanda lagi.

Hamba sedih bila memikirkan nasib rakyat. Kena tipu dan ditipu. Sedih bila memikirkan rakyat berusaha dengan titik peluh mereka mengusahakan getah contohnya, hari-hari bila dijual, rakyat mendapat harga yang tidak seberapa, tambahan pula harga getah tidak menentu, kejap naik, kejap turun. Tapi, kerajaan mendapat berapa hasil cukai pada getah tersebut? Seandainya rakyat tidak menorah, dapat tak kerajaan akan hasil getah itu? Cukai itu, cukai ini, semuanya bercukai.

Ayahanda sambung lagi,” wilayah tanah melayu kita tak sama dengan wilayah jiran kita seperti Siam dan Pulau Singa, kita ada banyak hasil bumi, banyak khazanah yang boleh diusahakan, tapi mengapa kita tidak semaju Pulau Singa. Kalau nak dikira, Pulau Singa, apa yang ada? Khazanah bumi mereka tidak banyak, hasil bumi tidak banyak, wilayah mereka kecil sahaja, tapi kenapa mereka boleh maju?”. Pulau Singa, kata ayahanda punya banyak asset, seandainya ekonomi dunia terjejas, pulau tu mungkin terjejas, tapi tak lah memberi kesan sangat sebab mereka ada asset. Tapi bagaimanalah wilayah kita, rakyat kita ada lagi yang tak cukup makan.

Seronok hamba mendengar fakta dari ayahanda sampai hamba terlupa, hamba perlu cepat. Hari ini, hamba berjanji nak meneroka hutan belantara di wilayah itu. Entah apa yang ada, orang kata ada tapak masjid, ada pari-pari, ada buluh betung. Kata ayahanda mendengar kalimah ilmu daripada ayanhanda tadi selama 5 min adalah lebih baik daripada menjejaki itu semua sepanjang hari. Tapi tidak mengapalah, hamba ingin meneruskan pendakian, mungkin ada hikmah ilmu yang Allah ingin kurniakan melaluinya.

Sepanjang pendakian, otak hamba ligat berfikir. Rakyat oh rakyat, kesian rakyat yang tidak terbela. Nampaknya, usaha kearah pembentukan daulah Islamiyyah harus dipergiatkan lagi. Teringat hamba pada kisah pemerintahan Rasulullah dahulu dan para sahabat, pemerintahan Umar Abdul Aziz. Akan muncul khalifah sebenar di akhir zaman ini. Hamba penuh pengharapan
"penulis sekadar berkongsi, kita kena banyak berfikir, jangan asyik kita tertipu, memang kita hidup sempurna, tetapi orang lain?, banyak isu-isu negara yang tidak berkesudahan."

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails