01 July 2010

Hospital Jadi Tempat Lepas Gian

Hospital jadi sarang penagih

KUANTAN - Umum mengetahui bahawa kawasan hospital kini merupakan kawasan larangan merokok, namun suatu yang mengejutkan apabila didapati Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini didapati menjadi tempat penagih dadah melepaskan gian. itu dikesan berlaku di kawasan taman dikelilingi blok bangunan yang menempatkan wad pesakit dan sedikit terlindung daripada pandangan orang ramai serta tidak diterangi lampu pada waktu malam.

Apa yang menghairankan, pengawal keselamatan yang bertugas di kawasan hospital itu langsung tidak menyedari kewujudan kegiatan penagihan dadah di HTAA pada setiap malam. Bertindak atas maklumat beberapa pelawat, pihak Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Daerah Kuantan melakukan operasi khas menggempur sarang penagih di hospital tersebut pukul 12 malam kelmarin.


Saya pernah berpraktikal di Klinik Psikiatri, HTAA pada semester lepas. Memang benar di situ juga ditempatkan Klinik Gantian Terapi Methadone bangunan yang sama dengan Klinik Psikiatri. Posting seminggu di situ, sempat saya menjengok klinik tersebut dan belajar sedikit sebanyak daripada MA (Medical Assistant) di situ.
Saya merasakan kepelikan dengan kewujudan klinik tersebut kerna ia menyumbangkan dadah percuma kepada penagih dadah dalam bentuk cecair iaitu methadone. Banyak persoalan yang terlintas di fikiran saya.

Menurut salah seorang MA, apabila ditanya, kaedah ini dicedok daripada barat (lagi-lagi barat). Apa ‘reason’nya? Untuk membantu para penagih tegar mendapatkan stok dan mengelak mereka daripada gian untuk mendapatkan dadah dalam bentuk yang lain di luar sana.

Penagih yang mendapat rawatan di sini akan sentiasa di’follow up’ agar mereka tidak lagi mengambil dadah di luar sana. Mereka perlu datang ke klinik ini pada setiap hari unuk mendapatkan methadone biasanya sebelum mereka pergi bekerja.

Disamping itu, di sini juga disediakan khidmat kaunseling untuk mereka yang dikendalikan oleh seorang kaunselor yang dikhaskan di sini. Saya sempat bersama kaunselor tersebut berkongsi idea dan bersama-sama beliau dalam sesi kaunseling bersama seorang penagih dadah.

Apa yang menjadi persoalan saya yang tak terjawab sehingga hari ini. Sejauhmanakah keberkesanan kaedah ini untuk membantu para penagih? Sembuh ke penagih tu. ..berkurang ke gian mereka?.
Saya dimaklumkan juga bahwa kerajaan telah membelanjakan wang yang banyak untuk kaedah rawatan ini termasuk ujian air kencing yang perlu dilakukan kepada mereka. Saya diberitahu, bahwa ujian air kencing ini pun memakan kos yang banyak lebih-lebih lagi ia dapat ‘detect’ secara specific jenis dadah yang diambil oleh mereka. Sedangkan mereka tidak perlu mengeluarkan apa-apa bayaran.

Lagi memeritkan para staff disini, seandainya mereka enggan memberi extra dadah kepada mereka @ tidak melayan mereka dengan baik, biasanya adalah kereta yang tercalar selepas itu. Wallahuallam, saya tidak pasti kesahihan tapi itulah yang saya pernah diberitahu.

Apa yang berlaku sebagaiman di atas, hospital sebagai tempat menagih, saya tidak pelik lansung. Adakah pihak kementerian kesihatan tersalah langkah dengan memperkenalkan kaedah pemberian methadone secara percuma? Kerajaan telah berhabis duit, sedangkan mereka still dengan tabiat dan gian mereka. Itulah kalau semuanya kita nak cedok dari barat!!!

Apa pun tahniah kepada PENGASIH…kerna membantu ramai penagih tegar kembali kepada fitrah, kembali kepada Allah. Itulah kaedah yang terbaik. Tak perlu berhabis duit tak tentu kalu!

Orang kuat PENGASIH

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails