08 February 2011

Saat Tuhan Memilih Kami (Siri Prolog)

Travelog Kingdom of Cambodia
Prolog
Saat Tuhan Memilih Kami
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah swt, Tuhan yang mengurniakan nikmat Iman dan Islam kepada kita, sehingga hari ini kita mampu menhirup kesegaran udara Islam dan mengamalkan Islam tanpa halangan. Diberi kekuatan meneruskan kehidupan dengan baik dan melaksanakan ibadat, bahkan untuk melaksanakan ibadah kepada Allah sekalipun kita masih menggunakan nikmat tubuh badan yang sihat dikurniakan-Nya. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi kita Muhammad saw yang telah menunjukkan kita keteladanan yang baik untuk kita harungi medan amal Islami dan medan menabur kebaktian yang luas dan tidak bertepi ini.

Travelog ini ditulis sejujurnya dan penulis berusaha sedaya upaya untuk merakamkan kembali di laman ini segala pengalaman selama seminggu keberadaan di bumi Kemboja bersama-sama Pensyarah, staff dan teman-teman pengajian dari UIAM Kampus Kuantan.

Syukur yang tidak terhingga kerna Tuhan memilih kami, memberi peluang untuk berbakti kepada saudara se-Islam dan peluang mengenal wajah kehidupan di sana buat pengajaran dan ibrah kita di sini. Alhamdulillah Allah swt telah memudahkan urusan kami untuk sampai ke bumi Kemboja dan menjalankan misi yang saya kira tidak banyak halangan besar yang kami tempuhi sepanjang di sana.

~Travelog Mengenal Wajah Kehidupan~terasa kerugian yang besar seandainya tidak dikongsi dengan kalian, teman-temanku yang sentiasa memberikan sokongan kepadaku.

Namun di sisi yang lain, wujud kebimbangan yang cukup merunsingkan dalam benakku, bimbang di saat menulis ini akan tergelincir dalam jurang riak dan sum’ah yang membakar hangus pahala. Saya mohon kepada Allah swt agak terpelihara hati ini daripada virus riak dan sum’ah yang tidak mengenal waktu untuk menyerang hati.
Kebimbangan ini harus diyakinkan dan mazmumah harus di tentang habis-habisan. Pengalaman hidup wajar untuk dikongsi dan sama-sama menikmati ibrahnya, mudah-mudahan beroleh pengajaran dan termotivasi untuk sama-sama menuai bakti.

~Travelog Mengenal Wajah Kehidupan~mohon pembaikan dengan teguran-teguran yang membina daripada sahabat-sahabatku sekalian untuk suatu yang lebih baik di masa depan.
Terima kasih atas segalanya buat selamanya.
NURUL ASYIKIN ABDUL RAZAK
HADAS NUSANTARA BELAHAN TIMUR

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails