08 February 2011

Misi Ini Bakal Bermula (Siri 1)

Travelog Kingdom of Cambodia (Siri 1)
29/01/11 (Sabtu)
Misi Ini Bakal Bermula

Misi Kemanusiaan Kemboja UIAM, Kuantan 2011 bakal bermula. Dengan persediaan yang sudah dibuat sejak berminggu-minggu, hari ini kumpulan misi kemanusiaan ini bakal memulakan perjalanan menuju ke LCCT, KL dan penerbangan kami ke Phnom Penh dijangka pada jam 3.15pm.

Kami mula berkumpul di lobi Kullliyyah of Medicine, Kampus Indera Mahkota seawal jam 7.00pagi. Semua orang kelihatan sangat ceria dan bersemangat untuk memulakan misi. Lebih kurang jam 7.30 pagi kami mula bertolak ke LCCT KL.

Untuk lebih menambahkan semangat kami, Prof. Dato’ Dr Kamaruzaman Wan Su sebagai ketua rombongan menayangkan video yang di ambil ketika kunjungan beliau yang lepas di salah satu kampong. Sedikit sebanyak kami mendapat gambaran perkampungan yang bakal kami pergi.

Dugaan Pertama Di LCCT

Apabila tibanya di LCCT pada jam 12.35 tengahari, kami harus bergerak pantas kerana kami tidak punya banyak masa dan dengan barangan-barangan sumbangan yang banyak yang perlu diuruskan.

Di saat barang-barang ditimbang, kebimbangan memuncak seandainya banyak barang yang terlebih muatan. Rombongan ini hanya boleh membawa muatan tidak melebihi 660kg. Ditolak dengan barang-barang peribadi dan barangan medical, barang-barang sumbangan daripada rakyat Malaysia yang disumbangkan tidak boleh melebihi 400kg. Jadinya, ada dalam dua beg besar barang-barang yang terlebih berat yang tidak berjaya kami bawa dan terpaksa di hantar pulang ke Kuantan. Lama juga kami tersekat di sini.

Kali kedua kami disekat lagi ketika hendak menuju ke tempat berlepas, di sini sekali lagi kami tidak dibenarkan membawa dua beg di tangan melainkan hanya beg laptod. Terpaksalah di satukan sesetengah beg. Termasuklah walkie talkie yang di bawa pun tidak dibenarkan dan terpaksa dihantar pulang ke UIAM. Kemudian barang-barang penting yang lain yang tidak dibenarkan dibawa menaiki flight terpaksa ditimbang kembali dan Assoc. Prof Dr. Ahmad Murad terpaksa mengorbankan duit beliau sendiri sekitar RM 1, 000 untuk bayaran RM 20 per 1kg. Tidak pasal-pasal kena derma dekat Air Asia pula.
Memangnya terkejar-kejar kami di buatnya dengan keadaan perut yang berkeroncong memainkan lagu yang ntah apa-apa dek kelaparan kerana belum menyentuh apa-apa makanan untuk ‘lunch’.

Apabila mula melangkah ke ‘flight’, lega sungguh hati ini, berjaya melepasi sekatan Air Asia yang agak cerewet juga dan menyengalkan. Sempat lagi Bro Daniel, salah seorang staff dan juga orang kuat misi ini berlawak menceriakan keadaan ‘tengok tu alim sungguh peramugari mengetik alat berzikir’ sambil menunjukkan tangan pada salah seorang peramugari yang menggunakan alat seumpama bagi kita alat untuk berzikir. 'Ohh…I see…'tapi tak tahu pun untuk apa peramugari berbuat begitu.

Flight Air Asia 274 mula berlepas pada jam 3.15pm waktu Malaysia. Kemudian kami dihidangkan ‘lunch’ berupa nasi ayam dan coffee. Alhamdulillah terisi juga perut ini yang berkeroncong dari tadi.

Ukhuwwah di atas Air Asia 274
Dari tadi saya merasakan saya diperhatikan oleh seorang wanita yang dalam linkungan 30-an umurnya. Di saat itu saya agak khusyuk menghabiskan hidangan di depan mata. Sehinggalah apabila beliau melihat saya telah selesai menjamah makanan, beliau datang mendekati saya kebetulan di tepi saya adalah seat kosong. Oh…rupa-rupanya dia ingin meminta tolong saya untuk mengisi ‘arrival form’nya dan menghulurkan passportnya kepada saya.

Saya meneliti passportnya, saya teruja dia adalah ‘Cambodian’ dan berasal daripada kampong Cham, daerah yang menjadi halatuju misi kami. Saya teramat seronok berkenalan dengannya yang saya panggil Kak Mapiah, berkerja di Bangi sebagai pembantu. Beliau tidak mampu menulis dan membaca dalam tulisan rumi, beliau hanya boleh membaca dan menulis tulisan jawi. Apalagi, saya tidak harus mengsia-siakan kesempatan ini untuk belajar bahasa Cham daripadanya. Dapatlah saya mengenal sepatah dua bahasa cham di sepanjang perjalanan kami.

Penulis; Travelog bersambung lagi pada ketibaan di Lapangan Terbang Phnom Penh. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails