20 November 2010

'Awak kena mencari sesuatu'

‘Awak kena mencari sesuatu’

Mungkin kalian turut ‘blurr’ bersama saya. Apa kaitan tajuk di atas dengan apa yang ingin saya sampaikan. ‘Bukan senang untuk saya berkongsi berkenaan ini’, kerna ia bersifat subjektif dan 'exclusive'. Apa maksud motivasi bagi kalian? Adakah bila ada yang memberi motivasi,kalian terus termotivasi, atau bila ada yang memberi ‘therapeutic touch’, kalian termotivasi atau bila kalian perlukan motivasi, kalian membaca buku-buku motivasi seumpama Dr. HM Tuah, Dato. Dr. Hj Fadhilah Khamsah, Dato’ Nor Bahiyyah dan sebagainya yang tak memungkinkan saya menyebut semuanya di sini. Atau mungkin kalian suka untuk turut serta program-program, ceramah-ceramah motivasi yang giat dianjurkan? Wallaullam, hanya kalian yang lebih tahu ‘source of motivation’ yang perlu dalam hidup kalian.

Berbalik kepada cerita saya di awal-awal tadi, sehingga ke saat ini saya pun tidak pasti samada saya telah menjumpai atau tidak apa yang dimaksudkan oleh dua orang guru Quran saya ‘sesuatu yang hilang’ dan ‘saya kena mencari sesuatu’. Masih dalam tanda tanya. Itulah yang saya maksudkan ‘bukan senang untuk saya berkongsi berkenaan ini’. Sesuatu yang belum pasti.
Hilang sesuatu tidak semestinya hilang motivati. Mungkin terdedah pada source of motivation tapi tidak mampu untuk diterjemahkan pada kekuatan dalam diri. Tetapi hilang ‘kuasa dalaman’. Kuasa daripada dalam yang akan terzahir ke luar.

Sebab itulah saya ingin tahu apa yang kalian faham tentang motivasi. Motivasi itu memang luas skopnya. Bagi saya motivasi itu adalah dari dalam dibawa keluar, bukan dari luar dibawa ke dalam. Internel motivation is more influence than external motivation. Sesuatu yang dari luar di bawa ke dalam adalah tidak akan kekal lama. Tetapi kekuatan atau kuasa yang dipadukan dari dalam dan dibawa keluar adalah sukar untuk digugat. Kita mampu melakukan apa sahaja mengumpul motivasi untuk memberi ‘strength’ pada dalam , tetapi apakah ‘strength’ itu mampu untuk membina ‘power’ di dalam diri dan terluah kembali pada tindakan kita?

Mencari sesuatu dari dalam diri adalah jalan terbaik untuk benar-benar merasai diri ini termotivasi dan punya kekuatan. Jadi, jelas apa yang saya nampak ‘sesuatu yang hilang’ itu adalah ‘kekuatan yang hilang’. Persoalannya bagaimana untuk mendapat ‘kekuatan’ itu? Seandainya persoalan ini ditanya saya hanya mampu tersenyum. Masing-masing harus bertanya pada diri sendiri. Adakah dia tergolong dalam golongan yang hilang ‘taring’, dan bagaimana harus mengembalikan ‘taring’ itu. Simptom hilang kekuatan tidak seharusnya dibiarkan berlama-lama dalam diri sehingga menjejaskan potensi diri dan peluang pengembangan diri yang sentiasa terbuka.

Memang benar ada yang mengatakan hidup ini bagaikan roda yang berputar, sekejap berada di atas, sekejap berada di bawah. Dalam hidup ini tidak semua benda Allah permudahkan buat kita, kadang-kadang Allah uji juga sedikit dengan perisa kepahitan berupa kesengsaraan dan kegagalan. Benar, kesengsaraan dan kegagalan itu perit, tapi bila kita berjaya melepasinya, kepahitan dan kesengsaraan itu dirasakan cukup manis, bahkan lebih manis daripada kemanisan yang kita rasai selalu. Kemanisan yang asli seumpama madu asli.

Kadang-kadang tidak dapat dinafikan seandainya kita berjaya men’control’ diri dan memanipulasikan kesengsaraan dan kegagalan, ia mampu bertindak menjadi ‘source of strength and power’ atau ‘trigger’ buat kita. Allah itu Maha Adil. DIA tidak menjadikan sesuatu melainkan ada pengajaran dan ganjaran yang DIA ingin anugerahkan buat kita. Ini adalah hikmah yang terbaik buat kita. Hikmah itupun adalah suatu benda yang hilang. Orang yang mendapatnya adalah orang yang teliti dan bersabar dengan ujian Allah.

Umat Islam harus kuat. Kuat dalam dan luar. Tidak mudah berputus asa, yakin dengan Allah dan sentiasa berbaik sangka denganNya. Seandainya anda rasai anda telah hilang sesuatu, hilang kekuatan dalaman, carilah ia atau cari lah sesuatu yang dapat mencetuskannya.


Terima kasih saya ucapkan pada dua guru saya yang membuka jalan pada saya dan membuatkan saya berfikir dan berfikir. Memang tepat maksud kata-kata itu pada saya. Jika benar itulah yang dimaksudkan oleh mereka, alhamdulillah saya telah me’rasai’nya. Sehingga sekarang, sudah lama saya tidak bertemu mata dengan mereka berdua, bukan tidak ingin bertemu, saya bertahan. Kerna saya berjanji pada diri, sehingga sampai sesuatu target baru saya membenarkan diri berjumpa dengan mereka. Belajar daripada pengalaman hidup sendiri adalah lebih manis daripada bercakap dengan omong-omong kosong.


Penulis: article ini mungkin bersambung kerana ada beberapa isu lagi yang tidak berjaya penulis sampaikan di article ‘awak kena mencari sesuatu’. Semoga Allah memberi kekuatan untuk menyampaikan. Dan artikal ini juga sungguh lama penulis perap di dalam document laptod sehingga hari ini baru terkhabar bahwa ini masih belum dikongsi dengan kalian.

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails