15 December 2009

Bila ibu harus melepaskan dia pergi...

Assalamualaikum.


Saya kira , kita masih berada dalam situasi berduka dengan pemergian Ukasyah bin Hafiz 3 bulan, anak kepada pasangan Hafiz (Final Year Pharmacy) dan Mawarddah (Final Year Nursing) setelah dikejutkan dengan berita tersebut pada 14 Disember 2009, kira-kira pada jam 7 pm di HTAA.


Sempat saya menziarah blog Mawarddah dan Hafiz http://buatmuanakku.blogspot.com/

dengan entry terbaru mereka 'Ukasyah, Hanya untuk Kamu...


Membuatkan hati saya begitu sayu. Bagaimana perasaan seorang ummi dan ayah. Dipinjamkan seketika si anak, dan terpaksa dipulangkan kembali saat-saat kita masih baru dan segar bersamanya. Saya pun tidak sempat mendukungnya. Hanya kepada Allah kita mampu berserah hati ini.


Teringat saya pada kata-kata keramat Mawarddah kepada saya di saat saya bersamanya di Kedah, menjadi adik-beradik angkat pada Program Baktisiswa 2009. Saat itu beliau mengandung 7 bulan.


"Mawarddah rasa sedih bila nak lahirkan baby nie..."


"Kenapa pulak..?" bertanya saya dengan kehairanan.


"Iyalah...selama ni, dia bersama kita, ke mana sahaja kita pergi, mesti kita bawa skali dia, even ke tandas pun, bila kita belajar, dia belajar juga, bila kita solat...dia turut solat bersama-sama kita"


Dengan jawapan itu, saya kagum dengan beliau. Saya selalu ingat dialog itu. Sehinggalah dikejutkan dengan berita semalam. Hati saya berkata, Allah itu Maha Besar, Dia menguji sesiapa yang dikehendakinya dan Dia Maha Mengetahui bahwa hambanya ini mampu menghadapinya.


Takziah buat Mawarddah dan Hafiz dan keluarga.

Saya mendoakan semoga Allah memberi pada mereka berdua kekuatan menghadapi saat-saat yang menyukarkan ini.
Wallahu'allam.

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails