14 March 2011

Doaku buat Qina


Doaku buat Qina

Practical selama seminggu di ward orthopedic female mempertemukan saya dengan seorang adik berusia 13 tahun, Muzliya Shaqina yang mengejutkan negara dengan kisahnya terjatuh dari tingkat 10 kuarters kediaman polis di Taman Miharja, Cheras. Rujuk Utusan Malaysia http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0304&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_08.htm

Alhamdulillah dengan kekuasaan Allah, beliau dapat terselamat dan dirawat di ward orthopedic (4H), HUKM. Mengalami kecederaan yang teruk, patah kedua-dua tangan dan kaki kanan serta beberapa kecederaan di wajah dan luka yang teruk di tangan kanan memberi trauma yang cukup perit buat adik semuda ini.

Sempat saya menjaga adik ini selama seminggu sepanjang kami berpractical di sana bersama-sama teman posting Afifah Aishah dan Airul Azizan. Melakukan dressing buat Qina bukan semudah yang disangka kerna Qina telah mengalami trauma yang agak teruk akibat daripada kejadian tersebut dan kesakitan yang terlalu disebabkan ‘fracture’ dan luka di tangan kanannya. Sebelum melakukan dressing, kami perlu mengtenteramkan Qina terlebih dahulu agak dia kuat untuk menahan kesakitan ketika dressing.

Qina memerlukan ‘emotional support’ daripada orang di sekelilingnya dan mereka yang memberi perawatan. Ibunya juga seorang yang ‘supportive’ dan sangat membantu ketika sebarang ‘procedure’ dijalankan.

Sempat saya menjenguk Qina seketika sebelum pulang di hari terakhir di ward tersebut semalam (11/03/11), memberi kata-kata semangat buat beliau dan meninggalkan ‘contact number’ untuk dihubungi. Kasihku terhadap adik ini teramat sangat, kerna dia insan terpilih untuk diuji dan mengalami saat-saat ngeri bertarung nyawa. Sehingga semalam adik ini menunjukkan banyak perubahan dari segi emosi, sudah mampu tersenyum dan bercakap dengan ceria. Gembira juga kulihat di wajah ibunya. Memancarkan sinar ketabahan hati seorang ibu.

Dihadapanku, ku mendengar Qina berkata “mama, Qina nak jaga mama nanti selepas Qina sembuh, nak masak untuk mama”. Aku fikir setiap apa yang berlaku ini pasti ada banyak hikmahnya yang Dia ini berikan. Buat Qina, buat ibunya yang kasihkannya,dan buat orang-orang di sekelilingnya. Memberi pengajaran buat diriku jua dan hakikatnya aku banyak belajar falsafah kehidupan dan mengenal wajah kehidupan daripada pesakit-pesakitku.

Kucupanku di dahi Qina sebelum meninggalkannya, penuh dengan harapan agar kami dapat bertemu lagi suatu hari nanti dan dia menjadi insan yang berjaya dan tabah.


~Cinta Berinti Kasih~

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails