08 May 2010

Bangau oh Bangau...why?why? and why?

Bangau oh Bangau….why? and why?

"Bangau oh bangau, kenapa engkau kurus…" lagu ni tersangat famous di kalangan kanak-kanak, sebut je, semua orang tahu lagu ini dan mampu menyanyikannya. Rentak lagu ini memang ada lucunya, mungkin sebab itulah lagu ini menjadi nyanyian kanak-kanak zaman-berzaman disamping rentaknya yang ‘monotonous’.

Saya pernah membaca satu artical di blog Ustaz Pahrol Mohd Juoi dilamannya http://genta-rasa.com/2008/12/26/bangau-oh-bangau-–-budaya-menuding-jari/. Memang menarik article itu. Terima kasih Ustaz Pahrol kerna membuka minda saya.

Memang benar kata Ustaz Pahrol, “walaupun ianya lucu dan menghiburkan, namun bait-bait lagu ini mengandungi unsur sindiran yang sangat tajam, khusus buat sekumpulan masyarakat yang suka salah-menyalahkan orang lain. Masing-masing menuding jari kerana hendak berlepas diri daripada dipersalahkan”.

Tetapi hari ini saya mendapat idea dan pengajaran yang lain daripada lagu ini. Bukan berkenaan tuding-menuding jari yang ingin dibincangkan. Tetapi ‘bangau oh bangau...’ menceritakan bagaimana cara kita berfikir!

Berbezanya orang yang berfikir berbanding yang tidak berfikir.

Saya berfikir panjang dengan kekreatifan lagu ini. Penulis liriknya tidak menyangka bahwa lagunya ini boleh ditafsir dengan pelbagai.

Kreatifnya lagu ini terletak pada sifat ingin tahu....why and why?...kenapa ia berlaku...semuanya menjadi persoalan dan difikirkan.

Berbezanya orang yang berfikir dengan tidak berfikir adalah bilamana ditanya “bangau oh bangau kenapa engkau kurus... macam-mana aku tak kurus, ikan tak mahu timbul. Stop! That’s all...no other things to be enquired (an act of asking for information).

Tetapi…untuk orang yang suka berfikir, persoalan yang pertama membawa kepada persoalan yang seterusnya sehinggalah dia berpuas hati dan benar-benar memahami apa yang ingin didalaminya.
"Why?" Yang pertama membawa kepada "why?" yang kedua…dia tidak kisah walaupun sepuluh kali "why?" pun untuk mencari jawapan. Asalkan dia berpuas hati dan benar-benar faham.
Sehingga kefahamannya membawa kepada sedar akan kewujudan ular dan sememangnya katak itu makanan si ular.Ini adalah suatu siratan. Sehingga ke tahap itu dia berfikir dan mengkaji

Manusia seumpama ini wujud. Sebab itulah ada lagu “bangau oh bangau”. Sehingga ke penghujungnya dia ingin tahu jawapan kepada persoalannya. Tetapi kewujudan sedikit.

Semua orang dikurniakan akal tetapi tak semua orang menggunakannya dan memanfaatkannya dengan sebaik mungkin.

Berfikir dengan lebih jauh

Memang susah untuk menjadi orang yang mampu berfikir dengan lebih jauh dan suka berfikir. Kadang-kadang kita tertipu dengan diri sendiri, menyangka kita sudah banyak tahu dan banyak faham.


Tetapi sebenarnya kita silap..kita hanya sekadar menghantar mesej kepada otak kita ‘cukuplah sekadar ini yang perlu aku tahu...stop!’. Pemikiran ini boleh mematikan sel-sel otak kita! Buktinya.
“Semakin kerap atau semakin kuat kita berfikir, semakin banyak sel yang terbentuk”


Fakta yang menarik. Orang yang jarang-jarang berfikir atau memerah otaknya untuk berfikir mempunyai paling minimum 10,000,000,000 (10 bilion) sel. Setiap sel berhubung antara satu sama lain.

Orang yang rajin dan kuat berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 (1 trilion) sel dalam kapasiti saiz otak yang sama.


Allah memberi kemampuam manusia berfikir tanpa bergantung kepada saiz atau berat fizikal yang sebenar. Sebaliknya ia bergantung kepada struktur sel-sel saraf neuron yang terkandung di dalam otak.

Aplikasikan di dalam pembelajaran


Semasa saya ‘clinical posting’ di ‘Emergency Department’, teruk juga saya dimarahi oleh salah seorang pensyarah saya daripada Kulliyyah of Nursing kerna tidak mampu berfikir dengan mendalam apabila disoal.

Saya tidak kisah akan kemarahan itu, itu memang asam dan garam, pahit dan manis sebagai seorang pelajar. Sebaliknya apa yang saya kisah ialah saya cukup insaf dengan teguran beliau dan kemarahannya. Saya amat berterima kasih kepada beliau. Cukup membuatkan saya terfikir dan berfikir panjang lantas bermuhasabah diri.

Pengajarannya apa yang saya boleh kongsikan ialah kadang-kadang sebagai seorang penuntut ilmu, kita tidak benar-benar mengambil kisah apa yang kita pelajari dan kita tidak benar-benar faham apa yang kita belajar. Kadang-kadang hanya sekadar hafalan untuk lulus dan ‘score’ dalam ‘exam’, selepas itu ‘nothing’/’zero in the brain’.

Tiada inisiatif untuk tahu dengan lebih mendalam tentang apa yang dipelajari. Tidak benar-benar memahami. Sebab itulah, di akhir pembelajaran di dalam dewan kuliah kita cepat lupa dan lansung tidak ingat apa-apa yang dipelajari. Ingat dan faham adalah sangat-sangat berbeza!

Hafal dan hanya sekadar ingat tidak membawa apa-apa makna, tetapi faham dan terus berusaha untuk lebih faham akan membawa kepada ingatan yang lebih kekal dan pembelajaran yang amat bermakna.

Kata Percy Bysshe Shelley “The more we study, the more we discover our ignorance”

Kata juga L.Carte “Only those who have learned a lot are in a position to admit how little they know”

Saya sedar, bukan senang untuk menjadi orang yang hebat dalam berfikir dan boleh menjadi pemikir seterusnya mencetuskan idea-idea dan ilmu-ilmu yang baru. Tetapi ia tidak mustahil untuk kita meletakkan diri di tahap seorang pemikir yang hebat selagi mana kita berusaha ke arah itu.

Segala-segalanya terletak pada kemahuan yang kuat untuk berjaya dan dengan izin Allah s.w.t dan kita tidak pernah jemu untuk berlatih berfikir dan berfikir dan memanfaatkan anugerah yang tidak ternilai ini.

Rasullullah s.a.w pernah berpesan kepada Abu Zar yang wajar kita hayati, mafhumnya;

“Wahai Abu Zar, tidak dinamakan seseorang itu berakal jika akalnya tidak digunakan untuk berfikir dan tiada dinamakan warak melainkan menahan (daripada perkara syubhah), tidak ada usaha yang dianggap bermanfaat melainkan berakhlak mulia”(Riwayat al-Baihaqi no 8031 dan Ibn Hibban).

Bersabda Rasulullah s.a.w lagi menunjukkan peri-pentingkan untuk kita memanfaakan akal yang dikurniakan oleh Allah, mafhumnya;

“Berfikir sesaat itu lebih baik daripada beribadah sepanjang malam” (Riwayat Abi Daud no.298).

Wallahua’llam

Penulis: dedication to my beloved lecturer Sr.Nurul Ain, for giving me the idea about this and changed the way of my thinking and inspired me!

"The mediocre teacher tells, the good teacher explains, the superior teacher demonstrates, the great teacher inspires!" William Arthur Ward

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails