31 March 2010

Kemaruk Buku

Kemaruk Buku

Sungguh Allah s.w.t telah mengurniakan lautan gagasan yang tidak akan pernah kering digali daripada Al-Quran, Al-Hadis, As-Sunnah, sirah nabawiyyah dan berbagai ilmu Islam lainnya untuk kita kemas menjadi tulisan.

Dan tulisan-tulisan itulah yang dibukukan lalu menjadi buku-buku dalam pelbagai genre, pelbagai judul , pelbagai gaya penulisan dan idea yang dibawa.

Lantas sampailah di tangan-tangan kita buku-buku yang siap untuk kita miliki dan mengambil hikmah daripadanya.

Kemaruk buku tidak sama dengan kemaruk cinta mahupun kemaruk makan atau kemaruk hiburan, walaupun ‘kemaruk’ itu sama sahaja maksudnya. Kemaruk pada buku itu jauh berbeda. Kerna kemaruk buku menjadikan kita individu yang kemaruk ilmu. Kemaruk untuk mendalami ilmu-ilmu yang telah tersedia di muka bumi ini, menunggu kita untuk mencari galinya, mengkaji dan belajar dan mengambil hikmah darinya.

Kemaruk buku tidak hirau duit kehabisan melayan kemaruk membeli buku, tidak kisah masa yang diperlukan untuk memperhalusi satu-satu buku, mahupun tidak kisah ‘space’ di bilik semakin sempit dek dipenuhi buku.
Asalkan hidup ini sehari-hari di masa terluangnya tidak terbuang dengan cakap-cakap kosong, umpatan, movie-movie yang tidak bermanfaat,tidur-tidur yang berlebihan. Tetapi di isi dengan membaca buku.

Membedah buku

Di masa perjalanan pulang dari PWTC ke Kuantan, seorang sahabat saya YB bertanya “apa bezanya antara membaca dengan membudayakan membaca?”

Sekali pandang soalan itu agak ‘simple’. Membaca dengan membudayakan membaca sememangnya berbeza. Berbeza pada istilah ‘membudayakan’ itu. Pada yang lainnya tidak banyak yang boleh dibahaskan antara membaca dan membudayakan membaca. Seseorang yang membaca dan membaca, membaca akan menjadi sebahagian hidupnya. Itulah dikatakan sudah terbudaya dalam diri.

Pada saya ramai yang mampu memiliki buku atau setidak-tidaknya ada inisiatif untuk meminjam buku walaupun tidak berkemampuan untuk membeli, tetapi tidak ramai yang mampu menghabiskan satu-satu buku sehingga usaha untuk menghabisinya terbengkalai. Ini muhasabah untuk diri saya juga. Naifnya.

Dalam ramai-ramai yang membaca buku ini termasuk yang tak sempat habis baca, berapa kerat yang mampu untuk membedah buku, mengkaji kembali apa yang terkandung dalam buku itu dan memperhalusinya, bukan sekadar menerima bulat-bulat. Sekiranya kita membaca satu-satu buku, adakah pernah kita ‘imagine’, seandainya kita ingin menulis seumpama tajuk itu, agak-agaknya dalam bentuk bagaimanakah hala tuju penulisan kita?

Penulisan itu adalah perkongsian ilmu seorang penulis dengan pembacanya. Penulis mengharapkan ‘feedback’ daripada pembacanya di mana lagi boleh diperbaiki pada penulisannya untuk lebih difahami dan dihadam oleh pembaca. Pembaca dan penulis adalah simbiosis. Itulah perlunya pada pembaca yang kritis sifatnya dan gemar membedah buku!Lama-lama pembaca itu mampu juga menjadi penulis…mahu tidak? Mahu mencetuskan mampu.

29th Kuala Lumpur Intenational Book Fair, PWTC

Hati begitu puas tak terkata bila dapat turun ke 29th Kuala Lumpur Intenational Book Fair, PWTC pada hari terakhir 28 Mac 2010. Seronok tak terkata.

Sanggup turun dari Kuantan semata-mata kerana buku walaupun di musim bergelut dengan final exam.

Terima kasih kepada SRC dan Presiden SRC Kuantan kerna menyediakan bas yang percuma. Alhamdulillah saya mampu berjimat dari segi tambang bas.

Bertemu dengan ramai penulis-penulis dan novelis-novelis yang saya kagumi dengan ilmu-ilmu mereka dan cara penyampaian mereka. Antaranya; Ustaz Pahrol Mohd Juoi, Ust Ridhuan Mohamad Nor, Ramlee Awang Murshid dan Faisal Tehrani. Cuma saya tidak mampu untuk mengabadikan pertemuan dengan mereka dalam kamera handphone saya dek perasaan malu dan segan untuk meminta bergambar.

Terasa sungguh bermakna dapat memiliki banyak buku-buku yang terbaru. Cuma menunggu masa untuk dibaca dan rasanya perlu dibuat jadual memandangkan banyak lagi buku yang perlu dibaca.

Bersama teman 'kemaruk buku'

Pesta Kitab Ilmiah

Saya begitu teruja dengan pesta buku ini kerana apa yang boleh saya katakan Pesta buku ini menjadi pesta buku-buku agama kerana kebanyakan buku yang dijual di gerai-gerai Syarikat penerbitan adalah boleh dikatakan semuanya buku-buku agama, buku-buku ilmiah, novel-novel Islam dan buku-buku dalam pelbagai bidang yang ditulis dengan mengambil acuan Islam.

Ini suatu perkembangan yang patut kita syukuri kerna dunia penulisan Malaysia dimeriahkan dengan penulis-penulis, novelis-novelis, kolumnis-kolumnis yang ingin membawa dan memperkenalkan Islam dan menyampaikan dakwah melalui penulisan mereka.

“Gagasan yang tidak diminati orang akan sia-sia, tulisan yang tidak dibaca orang akan sia-sia, lebih sia-sia lagi dakwah dan pemikiran yang tidak diterbitkan”

Mudah-mudahan kata-kata daripada seorang penulis dari Indonesia melalui buku beliau ‘Menjadi Powerful Da’ie Dengan Menulis’ ini membuatkan kita berfikir, kita tidak hanya selama-lamanya menjadi seorang ‘penerima’ dengan hanya menjadi pembaca tetapi sama-sama beriltizam untuk memperhebatkan dunia penulisan Islam dengan buku-buku garapan kita. Setidak-tidaknya kita ada ’harta’ yang tidak akan habis dan luat untuk dikongsi apatah lagi pabila kita bertukar dan berpindah alam nanti. InsyaAllah.

2 comments:

  1. org ni, kate xde duit....rupanya byk jugak duit dier

    ReplyDelete
  2. berek kak keng~

    I rase you boleh pergi jauh sahabat~
    Tulisan you bagus dan penuh makna~
    kritikal!

    ReplyDelete

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails