09 August 2009

Anda nak berehat?



Mengimbas kembali saat saya ‘ditugaskan’ di ward orthopedic tahun 2008, bertemu dengan seorang patient, accident with fracture, harus dirahsiakan namanya, lelaki, berusia awal 20-an, mungkin baru menamatkan pengajian. Nampak agak resah mungkin kerana anxiety related to procedure that need to be done and first experience in the ward. So my task to give him some education related to procedure need to be done to decrease his anxiety level.

Dalam berbual-bual saya bertanya “macam mane boleh accident?”. Jawabya “on the way, nak balik rumah masa kena tu, baru je ingat nak balik berehat” “Hmm…patut la accident sebab nak berehat, sekarang Allah dah bagi rehat sepenuhnya sekejap!

Tersipu-sipu senyum dia bila saya kata macam tu. “Dalam hidup ni, tak de masa untuk rehat sebenarnya…betul tak?. “masa rehat yang betul-betul boleh berehat ialah ada 3 je iaitu; masa sakit, masa dok dalam penjara, selepas mati”.

Terdiam dia bila saya kata macam tu. Terfikir lagi bila dikaitkan dengan kehidupan sendiri. Bagaimana pulak?

Bila difikir-fikirkan kembali pernah juga saya terfikir nak berehat, berehat-rehat dari tanggungjawab yang dipikul, berehat-rehat dari belajar bila mana time rasa exhausted sangat-sangat. Tapi tak boleh masalahnya. Terus istighfar. Tak sempat masa untuk berehat.

Tidur pun bukan dinamakan rehat sebenarnya, masa tidur, hanya jasad sahaja yang berehat, minda tak berehat, mungkin kita bermimpi macam-macam, mungkin pada saat itu otak kita mencernakan apa yang dipelajari di siang hari. Jiwa kita merawang-rawang sehinggalah ia dipanggil kembali saat bangkit dari tidur. Alhamdullillah bersyukur kita apabila dapat bangkit kembali selepas itu.

Cuba fikir, ada ke masa-masa kita boleh rehat dari berbuat sesuatu, sedangkan di kepala banyak amanah yang dipikul yang bakal dipersoal kembali di akhirat. Al-Quran (tambahan pula bagi yang hamlatul), pelajaran+assignments, mak ayah, adik-beradik, sedara-mara, , kerja-kerja sosial, sahabat, adik-adik mentee, dakwah fardiyyah, …..dan seterus-seterusnya. Apatah lagi jika diberi amanah sebagai pemimpin.

Ya Allah. Hati merenung. Berfikir. Hari demi hari berlalu. Dunia terus berputar. Tanpa menoleh walau sedetik. Aku masih disini. Tiada perubahan. Satu kerugian yang nyata. Bila mahu bangkit? Kita sudah tidak punya masa. Ayuh!. Mahu ke mana? Ke mana lagi kalau bukan ke akhirat? Aku belum bersedia untuk mati. Bukankah segala apa yang dilakukan sepanjang masa adalah persediaan untuk hadapi akhirat? Benarkah begitu? Aku mahu berjaya, aku belum puas lagi. Bukankah setiap kejayaan kamu, adalah kejayaan untuk Islam jua?

Tuntasnya, anda nak rehat lagi? Tiada tempat untuk itu. Banyak kerja sedang menunggu. Khalifah di bumi harus sedar tanggungjawab memakmurkan bumi. Tanggungjawab mengembalikan kegemilangan Islam terpikul di bahu-bahu kita walau pada apa bidang yang dimahirkan. Nurses, doctors, pharmacist….dan seterus-seterusnya. Meletakkan target yang tertinggi itu yang terbaik, kejayaan itu bukan buat kita, tapi buat Islam. Biar kita mati dalam aman. Setidak-tidaknya kita telah berusaha bekerja demi agama.


Penulis: Setelah direhatkan seminggu kerana wabak influenza…sesi kuliah bermula kembali. Bermalas-malasan masih ada. Tapi harus sedar, saya sudah tidak punya masa untuk bermalas-malasan. Masa tidak akan menunggu bilakah waktu kita bersedia untuk ‘bergerak’. Masa akan terus berlalu, dan tidak akan menunggu!

2 comments:

  1. alang, kalau along nk berehat jugak,alang marah tak?hehe.

    ReplyDelete
  2. mcm mane la alang nk marah...sbb alang tw along bukan mcm tuh...along kn jd cnth yang baik u alang tw..he3..

    ReplyDelete

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails