27 July 2009

We are Muslim Nurse!


This is the theme of motivational camp that has been organized by Dakwah & Tarbiyyah Bureau, Nursing Students Society, IIUM on 24 & 25 July 2009.

Cabaran untuk menjadi seorang Staffnurse adalah cukup besar apatah lagi sebagai seorang Muslim Nurse. Saya sudah Nampak jalannya tapi saya tidak pasti samaada jalan itu baik buat saya ataupun tidak, saya berserah padaNya, mudah-mudahan jalan yang dipilih ini mampu menolong saya menyumbang kepada Islam. Erti hidup pada membantu agamaNya.

Dalam motivational camp ini, saya diamanahkan untuk ‘handle’ beberapa slot atau modul dalam kumpulan. Salah satu modulnya ialah para peserta dikehendaki menulis perancangan atau perjalanan hidupnya dalam jangka masa tertentu dalam bidang Nursing. Saya memberi masa yang agak lama untuk mereka berfikir dan menulis perancangan mereka (bagi saya ia tidak perlu kepada masa yang panjang seandainya semua planning itu sudah diteliti dan difikir-fikirkan sebelumnya).

Suka saya mendengar segala perancangan mereka, rata-rata meletakkan target untuk melepasi sempadan PhD dalam bidang Nursing. Saya cukup bangga dengan mereka walaupun baru sahaja mengenali dunia Nursing, tapi sudah meletakkan target yang begitu tinggi.

Nursing Industry amat membutuhkan jiwa yang benar-benar minat dan menghayati profession sebagai seorang nurse. Dalam apa bidang yang ingin didalami sekalipun, target seharusnya tinggi. Apa orang kata, buat betul biar betul-betul. Ramai orang berimpian tapi tidak ramai yang percaya pada impian mereka. Banyak impian dan target yang menjadi hambar dan tidak tercapai kerana tidak betul-betul berusaha. Akhirnya sekadar angan-angan yang dibawa angin pergi.

Saya merasakan ada suatu kekurangan di situ setelah mendengar setiap daripada mereka membentangkan ‘planning’ masing-masing. Di mana letaknya Islam kita dalam impian yang kita garap as A MUSLIM NURSE, adakah perancangan sebagai muslim adalah bersifat sampingan sehingga dikesampingkan dalam perancangan kita menuju masa depan?. Sehingga tidak perlu untuk dinyatakan. Saya berhusno zon…tidak semua perancangan harus dikongsi bersama. Dan tidak mustahil perancangan itu akan berubah dan tak seperti yang diimpikan kerana Allah Maha Mengetahui. Kita merancang, Dia juga merancang. Dialah sebaik-baik perancang.

Kita boleh mengejar cita-cita, mengejar gaji besar, mengejar pangkat, mengejar ‘title’ dalam bidang yang diceburi. Tapi apa yang kita dapat seandainya dilupakan tujuan sebenar hidup ini?
Hakikatnya, dalam perancangan hidup kita, dalam apa bidang yang diceburi, matlamatnya sama iaitu Islam untuk mencapai Redho Allah. Menjadi nurse yang beriman amat berbeza sentuhannya jika nak dibandingkan dengan yang sebaliknya. ‘Holistic care’ itu sudah cukup membuktikan sentuhan seorang nurse yang baik mampu membantu pesakit. ‘Approach’ yang digunakan itu pasti berbeza. Heal with love. Love itu ubat mujarab secara psikologinya mampu menyembuhkan pesakit.

Kita hidup untuk Islam. Tiada erti hidup ini tanpa Islam. Saya bermohon pada Allah, mudah-mudahan profession saya, karier saya mampu menyumbang untuk Islam. Menjadikan nursing sebagai medan dakwah.

Penulis: Saya harap sangat, suatu hari nanti, uniform misi akan berubah agak lebih cocok dengan Islam. Islamization of Nursing Industry. So, taklah kita terikut-ikut lagi dengan gaya barat. (saya rasa barat pun tak pakai macam tu dah sekarang, tak percaya tengok sendiri dalam tenet…lebih loose dari Negara kita ‘Negara Islam’.Itulah perangai suka sangat ikut orang, budaya orang anggap budaya sendiri. So sterotaip…semestinya ker baju SN kena ketat dan kena ada warna puteh…bukankah baju yang loose dan selesa lebih membantu untuk kita bergerak? Inilah salah satu target yang harus dicapai.

4 comments:

  1. em..islamization of nursing industry ye..benar syik, kite lupe bnd plg utama ni..alhamdulillah, ms kem orientasi junior baru 17-19 julai lalu sy dberi peluang utk jemput ustaz hasrizal bg input..hope sume yg hadir dpt manfaatnye..syik x nk buat prgm pemantapan pemimpin x? khas tuk AMT persatuan,kite gabung sume amt dlm satu kem under nansa..mula2 ni kite dulu kecik2, dlm 50peserta..islamisasi pemimpin nursing student's leader dulu..amacam?

    ReplyDelete
  2. satu cdgn y bagus...sy setuju tinta luhur...blh diketengahkan...lagipun kita sudah ada nansa.

    ReplyDelete
  3. em, kene tny bos r, kenal x hafizah? presiden nansa tu..em, kalo ikutkan metim lepas, memg dah ade plan tuk buat kem kepimpinan hujung taun nanti kot..huhuhu maybe dkt konference ukm nt da follow up

    ReplyDelete
  4. he3..hafizah tu senior sy kn...,khamisah pn kawan baik...conference, uia pn ada hntr dlm 10 org, mgkn blh dbncg dsana n dwakilkn pd yg pegi...nuruddin rs pegi.

    ReplyDelete

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails