29 September 2009

Di Sekitar 'IdilFitri 1430H

Di pagi raya

Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar,
Laa ilaaha ill-Allah, Allahu akbar,
Allahu akbar, Allahu akbar, wa Lillahi’l-hamd


Alhamdullillah, Ya Allah, for allowing me to taste the blessings of Syawal again for this 1430H…
The sound of Takbir, glorifying our Lord always brings tears to my eyes and peace to my heart, grateful to Allah for the countless blessings and guidance to me. Giving me an opportunity to gain all ‘nikmat’ in Ramadhan. SubhanAllah.

‘Taqaballahu minna wa minkum’ (may Allah accept our deeds from you and us).
Hakikatnya Raya kali ini sudah berakhir, tetapi ingin jua saya mengambil peluang di sini untuk mencoret sesuatu kerna sebelum ini saya tidak berpeluang untuk mencatit sesuatu di laman ini sebelum pulang beraya.

Raya Bertaqwa

Saya sentiasa mengharapkan raya yang disambut adalah raya yang bertaqwa. Benar-benar memahami maksud sebenar IdilFitri itu sendiri. Bukan sekadar beraya atas semangat raya kerna melihat orang lain beraya. Tetapi berayanya kita atas semangat meraikan kemenangan kita berpuasa di bulan Ramadhan. Agar lahirnya kita selepas Ramadhan itu adalah manusia yang ‘bersih’ dari segala dosa dan noda. Agar kita mendapat kekuatan baru untuk meneruskan kehidupan pada sebelas bulan yang mendatang. Itulah doa kita dan harapan kita. Moga-moga hidup ini sentiasa dipandu cahaya iman yang hakiki.

Mudah-mudahan Allah menerima amal ibadat kita sebagaimana kata seorang pujangga yang dinukilkan oleh Ibnu Hajar dalam buku al-Ishabah:

Wahai hamba Allah, bulan apakah yang telah menguasai kita?
Kalau kita benar-benar berfikir, kita akan menangis berlinang air mata darah
Bagaimana kita tidak menangisi bulan yang telah berlalu, sedang kita melalaikannya?
Kita pun tidak tahu, apakah amalan kita ditolak atau diterima?

Mudah-mudahan kita tidak terikut-ikut dengan situasi di tempat kita, raya diperbesar-besarkan, puasa ntah diterima atau tidak. Nauzubillah. Seandainya raya seharusnya 30hari, dicelah manakah ruang untuk berpuasa 6. Sedangkan fadhilat puasa 6 itu cukup besar bagi orang-orang yang menghargai sifat pemurahnya Allah pada hamba-hambanya.

Semoga bertemu kembali!

Mudah-mudahan dipanjangkan umur oleh Allah s.w.t untuk bertemu Ramadhan yang ke seterusnya. Bagaikan sang kekasih yang merindui kekasih hatinya.

No comments:

Post a Comment

Comment Here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails